Co warto sprawdzić, kiedy dziecko jest ciągle zmęczone? Podpowiem Wam aż 9 przyczyn, od którego może zależeć jego senność, rozdrażnienie i ciągłe zmęczenie. Ja sprawdziłam u mojego dziecka aż 8 z 9 wymienionych przyczyn. Część od razu wykluczyłam po badaniu, a z częścią tych, które od nas samych zależą  kontroluję każdego dnia. I jednocześnie mogę się pochwalić, że jesteśmy naprawdę na lepszej drodze!

Twoje dziecko jest ciągle zmęczone- Przeczytaj 9 przyczyn, które warto sprawdzić.

Jako mama trójki dzieci mam do czynienia z trzema typami osobowości, potrzeb i uwarunkowań zdrowotnych. Od dłuższego czasu drążyłam problem, z jakiego powodu jedno z nich jest ciągle zmęczone, bywa rozdrażnione i senne. W drodze do poprawy jego zdrowia, trafiliśmy nawet do szpitala, co było super pomysłem naszej pani pediatry, bo dzięki temu zrobiliśmy kompleksowe badania na wszystkich możliwych szczeblach. Oczywiście podyktowane to było innym aspektem, ale przy okazji sprawdzone zostały też objawy zmęczenia.

Od kilku lat dzielę się z Wami większością spraw, które się u mnie sprawdziły, które przeżyłam i o których warto rozmawiać. Dlatego chcę Wam po krótce opowiedzieć, co warto sprawdzić, aby wyeliminować zmęczenie u dziecka.

DZIECKO JEST CIĄGLE ZMĘCZONE

Przyczyn może być mnóstwo. Zacznę od tego, co możemy my sami skontrolować i wyeliminować z życia dziecka, tym samym poprawiając jego koncentracją, eliminację zmęczenia i ospałości w warunkach domowych, a pod koniec nakreślę to, co warto sprawdzić wykonując konkretne badania.

  • 1) witamina D3

Czy pamiętasz o codziennej dawce witaminy D3? Dawka, którą podpowiadają pediatrzy wynosi:  1000 IU/dzień dzieci w wieku 1–10 lat oraz  2000 IU/dzień młodzieży w wieku 11–18 lat. Dla przykładu, Vigantol, który możemy kupić w aptece bez recepty jest świetnym remedium na zmęczenie i ospałość, co również widzę po sobie. 1 kropelka wynosi 500 IU. Jednak w przypadku, kiedy szaro buro na dworze, dziecko jest apatyczne, trudno rano mu się obudzić, warto zwiększyć dawkowanie witaminy D3. Angielscy lekarze mają jeszcze inną receptę na dawkowanie Witaminy D3, ale jest ona o tyle dla mnie zaskakująca, że nie będę o niej tu opowiadać. Pamiętajmy, że witamina D3 lubi towarzystwo tłuszczy. Ja podaję ją zawsze z odrobinką masła, zaraz po śniadaniu.

  • 2) woda

Czy sprawdzasz codziennie, ile wody wypija Twoje dziecko? Kontroluj! A wkrótce zobaczysz różnicę. Są dzieci, którym nigdy nie dokucza pragnienie, jednak nie jest to powód, aby mniej piły! Często same siebie nie potrafimy upilnować, aby dzień w dzień wypić jej odpowiednią ilość. Znam to. Jednak przekonałam się wielokrotnie, jak zaniedbywanie picia wody wpływa na nasz organizm. Jeśli jesteś ciekawa – przeczytaj o moim 30 dniowym doświadczeniu w piciu dużej ilości wody.

  • 3) regularny tryb życia, wysypianie

Regularny tryb życia naprawdę odgrywa w naszym życiu duże znaczenie! Możesz to sprawdzić na sobie w prosty sposób. Im więcej obowiązków, tym Twój organizm się dopasowuje i sam nawołuje do odpoczynku i odpowiedniej ilości snu. Identycznie jest u dzieci. Muszą mieć czas na poranne minimum 5 minutowe poleżenie w łóżku, zanim na dobre wstaną i rozpoczną dzień. Ja mam rytuał – budzę moje towarzystwo 10 minut wcześniej, niż muszą wstać. To jest ich czas na dobudzenie i bywa, że na lekką jeszcze krótką drzemkę. Dziecko musi mieć czas na naukę, zabawę i odpoczynek, Bardzo ważny jest sen! Kontroluj ile godzin na dobę śpi Twoje dziecko i jak późno chodzi spać. Bywa, że dziecko jest tzw. rannym ptaszkiem i jednocześnie nocnym markiem. Niestety, to odbija się na jego zdrowiu i pojawia się masa niepokojących zachowań. Małe dzieci od roku do 2 lat powinny spać 11-14 godzin na dobę. Przedszkolaki od 3 do 5 lat 10-13 godzin na dobę. Dzieci starsze od 6 do 13 lat 9-11 godzin na dobęW wieku 13-18 lat młodzież potrzebuje od 8 do 10 godzin snu. Oczywiście są to dane statystyczne, bo niektóre dzieci potrzebują większą dawkę snu na dobę. Na stronie SMYK możecie więcej przeczytać na temat – ile powinno spać dziecko.

  • 4) ruch na świeżym powietrzu

Be względu na pogodę dziecko mus spędzać czas na świeżym powietrzu! Jeśli z różnych przyczyn zaniedbujecie to w ciągu 5 dni i nie spędzacie więcej niż pół godziny dziennie na powietrzu,  zrekompensujcie sobie to w weekend z nawiązką. Piękna jesień, słoneczna zima, fajne dni lata są idealne do tego aby spędzać jak najwięcej czasu poza domem.

dziecko jest ciągle zmeczone i senny - najczęstsze przyczyny

Przy okazji prezentuję Wam w jesiennym klimacie świetną kolekcję Frosty ze SMYKA, którego jestem ambasadorem. 

jakie wykonać badania na zmęczenie dziecka

dziecko jest ciągle rozdrażnione, pyskuje, jest senne

5 powodów dlaczego dziecko jest ciągle zmęczone

dziecko jest ciągle senne i rozdrażnione - jakie są przyczyny

  • 5) dzienna dawka telewizora i smartfona

Choroba XXI wieku – telewizor, telefon i komputer… Nie jestem przeciwnikiem absolutnie! Jednak wiem z doświadczenia, że zbyt duża dawka może spowodować szkody dla organizmu młodego człowieka. Abstrahując od złych treści, o których pisałam w artykule – epidemia pornografii  młodzi ludzie zachłysnęli się światem gier i nowinek serwowanych przez social media. W wieku szkolnym norma przy smartfonie nie powinna przekraczać 120 minut. Niestety jak jest … my rodzince doskonale o tym wiemy. Dlatego póki dziecko jest małe ograniczajmy! Uczmy dobrych nawyków. Czy telewizor, komputer i telefon mogą wpłynąć na ciągłe zmęczenie dziecka? Oczywiście! Zrób test na sobie. Spędź dwie godziny scrolując obrazki, a później zacznij czytać mądry artykuł. Gwarantuję Ci, że zrozumiesz tylko połowę, w porównaniu z tym, ile byś wyniosła wiedzy z tekstu, czytając przed sięgnięciem po smartfon.

Podsunę Ci jeszcze kilka mądrych gier, które możesz pokazać swojemu dziecku. Przy okazji spędzania czasu na telefonie zawsze się czegoś nauczy i nie spędzi czasu wyłapując niekoniecznie do niego skierowanych treści –  Logiczne gry dla dzieci na telefon – 7 wartościowych i darmowych aplikacji

dziecko nie chce odłożyć telefonu

Jeśli zastosujecie wszystko powyższe – dziecko pije wodę, bierze witaminę D3, wysypia się, nie gra na telefonie, spędza czas na świeżym powietrzu, ale nadal jest ciągle zmęczone czas na kolejne kroki!

  • 6) niedoczynność tarczycy i morfologia krwi

Od tego drugiego aspektu bym zaczęła, bo podczas jednego ukłucia możemy sprawdzić poziom TSH (przysadki) oraz  ft4, ft3 (tarczycy), dopiero po analizie wyników przez pediatrę, powinniśmy udać się z dzieckiem do endokrynologa i wykonać USG tarczycy. Ciągłe zmęczenie u dziecka oraz senność może być właśnie spowodowana zaburzeniami hormonalnymi.

  • 7) badanie w kierunku anemii

Dziecko , które ma anemię ciągle jest zmęczone, zwykle szybko się męczy, ma problem z koncentracją oraz ze skupianiem uwagi nawet podczas odrabiania lekcji w domu. C więcej przy anemii występuje senność, znaczna bladość skóry i błon śluzowych, wypadanie włosów i łamanie się paznokci.

  • 8) przerost migdałka

Niestety to również może powodować ciągle zmęczenie u dziecka. Przerośnięty migdałek może powodować, że w nocy u dziecka obecne są bezdechy, które powodują parosekundowe wybudzanie się, co z kolei sprawia, że dziecko od rana jest niewysapane, a zmęczenie będzie narastało przez cały dzień. Warto to sprawdzić u laryngologa. Mój syn przy okazji drenów miał również usunięty migdałek i nie było to takie straszne. Opisałam to wszystko we wpisie (6 lat temu!) – operacja migdałka

Jeśli Twoje dziecko chrapie… to już wystarczający moment, aby się temu przyjrzeć. Nie zaniedbaj tego. Jeśli nie masz pewności – podsyłam Ci bardzo ważny artykuł – Chrapanie u dziecka – nie lekceważ problemu! Cierpi na to 1 na 10 dzieci!

  • 9) badanie w kierunku alergii  

Alergie są również pokłosiem ciągłego zmęczenia u dziecka. Katar, ociężałość głowy, często towarzyszący ból – to naturalne, że dziecko szybko się męczy i jest senne. Dlatego tak ważna jest szybka konsultacja u specjalisty i wykonanie testów alergicznych. Tu jednak w nic więcej się nie wypowiem, gdyż z żadną alergią nigdy (odpukać!) nie miałam styczności.

Z 8 punktami poza alergią miałam do czynienia – walczyłam ze smartfonem jak lwica, dbam o regularność w piciu wody, o wysypianie,  podaję witaminę D3, wykonaliśmy szereg badań. Wam również to polecam, aby dziecko nie chodziło senne, korzystało z życia i nie było tak ciągle zmęczone