Dlaczego energetyki dla dzieci są zakazane? A dałabyś swojemu dziecku naraz 3 filiżanki kawy? To tylko 1 z wielu przykładów, dlaczego tak bardzo złe są energetyki dla dzieci. Przeczytaj i zapamiętaj 16 bardzo ważnych powodów, dla których energetyki dla dzieci powinny być zakazane. 

energetyki dla dzieci - 16 powodów dlaczego nie dawać energetyków dzieciom i młodzieży

Czy 1 mała puszka napoju energetycznego może wyrządzić dziecku krzywdę? Przecież reklamowane są jako źródło energii i zawierają witaminy. Więc o co to całe halo, że napoje energetyczne nie są dla dzieci, a od stycznia 2024 dostępne dopiero od 18 roku życia?

Półki sklepowe są pełne kolorowych i przyciągających wzrok puszek z energetykami. Co gorsze, to niesłabnące zainteresowanie dzieci w wieku 10+. Przecież to nie alkohol! A napoje energetyczne smakują jak oryginalna lemoniada. Przemysł spożywczy rośnie w siłę. Młodzi ludzie często kupują puszki z napojami tego typu na imprezy zakrapiane alkoholem, gdyż maskują jego działanie. Taka osoba nie odczuwa tak szybko upojenia, przez co niestety łatwiej jest przekroczyć bezpieczną dawkę alkoholu, co w konsekwencji przyczynia się do wzrostu ryzyka zatrucia alkoholowego.

Od stycznia 2024 roku w Polsce wprowadzono zakaz sprzedaży energetyków niepełnoletnim. 

Ustawa zakazuje również ich sprzedaży na terenie szkół oraz innych jednostek oświatowych, a także w automatach z napojami.

Natomiast w wielu krajach europejskich spożycie energetyków przez dzieci jest jeszcze powszechne, pomimo wyraźnych ostrzeżeń znajdujących się na etykietach.

JAK DZIAŁA ENERGETYK?

  • 10 minut po spożyciu – składniki energetyka dostają się do krwiobiegu;
  • 45 minut po spożyciu – dostajemy energii, jesteśmy pobudzeni, skupieni, pełni energii i mocy. Możemy góry przenosić!
  • Godzina po spożyciu – poziom cukru i kofeiny w naszej krwi zaczyna spadać, czujemy odpływ energii – i tak się będzie dziać przez najbliższe kilka godzin – mimo tego, że substancja wciąż będzie krążyła w naszym organizmie. Pojawia się zmęczenie, brak energii, rozdrażnienie. Zwykle zmęczenie odczuwane godzinę po wypiciu energetyka jest większe niż przed  jego wypiciem;
  • 12 godzin po spożyciu – nasz organizm pozbywa się kofeiny;
  • 12-24 godziny po spożyciu – u osób uzależnionych mogą pojawić się  objawy odstawienia – ból głowy, rozdrażnienie , a nawet stany lękowe

Osoba dorosła nie odczuje negatywnych zmian w swoim organizmie przy sporadycznym spożywaniu energetyków. Problem pojawia się w sytuacji, kiedy zaczyna się po niego sięgać coraz częściej, doprowadzając niemal do uzależnienia.

Po mniej więcej kilkunastu dniach codziennego picia 1 puszki energetyka, nasz organizm przyzwyczaja się do substancji w nim zawartych i po jego wypiciu, nie będzie odczuwał już takiego przypływu energii jak za trzecim czy czwartym razem. Dlatego właśnie m.in. młodzież pije go coraz więcej i więcej, na jednej puszce nigdy nie kończąc.

Tak więc wbrew znanemu hasłu z reklamy – energy drink nie dodaje skrzydeł, a wręcz je podcina! Postanowiłam o tym napisać już jakiś czas temu, kiedy mój syn podczas luźnej rozmowy, wyznał mi, że kilku jego kolegów czasem sięga po puszki z energetykami i próbował ze mna polemizować, że przecież jak czasem wypiją, nie ma w tym nic złego, a ich rodzice o tym wiedzą. Przeraził mnie ten fakt. Pomyślałam – ale po co? dlaczego? do czego im to jest potrzebne? nie lepiej już napić się puszki innego napoju? Było to w czasie, jeszcze przed wejściem uchwały w życie, zakazującej sprzedaży energetyków nieletnim.

Uważam, że każdy rodzic chce jak najlepiej dla swojego dziecka, a przyzwolenie na picie energetyków przez dziecko jest spowodowane zbyt słabym nagłaśnianiem tego problemu w mediach. Nie każdy ma świadomość, jakie zagrożenie niosą dla zdrowia napoje energetyzujące, a w zamian, reklamy w mediach bombardują nas z każdej strony, przedstawiając osoby spożywające popularne energy drinki jako ludzi uśmiechniętych i szczęśliwych, pełnych energii i zapału do działania.

CO WCHODZI W SKŁAD ENERGETYKA?

skład energetyka - co wchodzi w skład napoju energetycznego - dlaczego nie powinny pić energetyków dzieci i nastolatki

W skład niemal każdego energetyka wchodzi: kofeina, tauryna, guarana, witaminy z grupy B, cukry proste, substancje aromatyzujące, substancje konserwujące, regulatory kwasowości oraz barwniki.

ENERGETYKI DLA DZIECI SĄ ZAKAZANE

 przeczytaj i zapamiętaj!

W średniej puszce energetyka znajduje się około 10 łyżeczek cukru. Porównywalna ilość do puszki z coca-colą , izotoniku itp.

Średnia puszka energetyka odpowiada 3 filiżankom kawy pod względem zawartości kofeiny – a więc mamy tu bardzo dużą ilość kofeiny.

W napoju energetycznym znajduje się tauryna, składnik wielu produktów spożywczych, który stosowany w dozwolonych ilościach, nie wykazuje negatywnego wpływu na ludzki organizm  Jednak nadmiar tauryny i innych składników, które znajdują się w puszce napoju  energetycznego może wywierać negatywne konsekwencji przy jego długotrwałym stosowaniu –  szkodliwy wpływ m.in. na ciśnienie tętnicze i samopoczucie.

Ze względu na dużą zawartość witaminy z grupy B energetyki  mogą spowodować m.in. ból głowy, zwiększoną potliwość, a nawet biegunkę.

Obecność guarany w wielu napojach ogólnie nie budzi sensacji. Przy czym, w napojach energetycznych stosuje się  zazwyczaj odmianę guarany o nazwie Paullinia cupana, która ma najwyższą zawartość kofeiny  i średnio zawiera ona około 2 do 5 razy więcej kofeiny niż kawa. Oznacza to, że  jedna porcja napoju energetycznego zawierającego naturalną guaranę może mieć w swoim składzie od 50 do 300 miligramów kofeiny.

16 POWODÓW DLACZEGO ENERGETYKI DLA DZIECI SĄ ZAKAZANE

  1. Negatywny wpływ na rozwój mózgu
  2. Gorsza jakość i długość snu
  3. Zaburzenia zachowania
  4. Próchnica zębów
  5. Otyłość
  6. Szok glikemiczny – nagły gwałtowny wyrzut cukru do krwiobiegu, po którym występuje równie nagły jego spadek (jednocześnie poziom energii nagle wzrasta, po czym gwałtownie się obniża)
  7. Wzrost ciśnienia tętniczego
  8. Insulinooporność, która z czasem może prowadzić do cukrzycy,
  9. Zaburzenia koncentracji i pamięci
  10. Zwiększenie poziomu stresu i stanów lękowych,
  11. Kołatanie serca
  12. „Trzęsiączka” organizmu co może być bardzo nieprzyjemne
  13. Obniżenia nastroju
  14. Zaczerwienie skóry
  15. Uszkodzenie wątroby
  16. Problemy skórne

Dlaczego dzieci piją napoje energetyzujące?

Przede wszystkim ze względu na ich smak (ok. 60%) lub jako źródło energii (ok. 31% spożywających).

Jak pomóc dziecku, kiedy odczuwa spadek energii,

jest zmęczone,

ma problemy z koncentracją?

Przyczyny chronicznego zmęczenia u dzieci mogą być różne. Do najczęstszych należą:  zbyt duża ilość nauki, nadużywanie telefonu, komputera, nadmierny wysiłek fizyczny, niewysypianie się i nadmierne napięcie psychiczne. To wszystko doprowadza do przewlekłego zmęczenia

Jak można pomóc dziecku, kiedy nie ma energii, jest zmęczone i ma problemy z koncentracją? 

Swojemu dziecku możesz pomóc na wiele sposobów:

Dawka świeżego powietrza – ruch na świeżym powietrzu

Sen od godziny 22:00 (u młodszych dzieci od godz. 20:00) – jak wykazują specjaliści optymalna dawka snu powinna wynosić: 12–14 godzin, jeśli dziecko ma 1–3 lat. 11–12 godzin, jeśli ma 3–6 lat. 10–11 godzin, jeśli ma 6–12 lat. 8–9 godzin, jeśli ma 12 lat i więcej (niektóre potrzebują dużo więcej snu w okresie dojrzewania).

Jeśli dziecko wymaga doraźnego pobudzenia, dobrze jest sięgnąć po zdrowe przekąski, które zapewnią mu energię bez ryzyka niepożądanych skutków ubocznych.

ZDROWE PRZEKĄSKI DLA DZIECI i MŁODZIEŻY

zdrowe przekąski dla dzieci na drugie śniadanie i podwieczorek

  • domowe, energetyczne batony z granoli – przepis znajdziecie w moim wpisie: najzdrowsze batoniki na świecie
  • serek biały np. wiejski z dodatkami typu miód, rodzynki, orzechy – co stanowi bogate źródło białka i wapnia
  • smoothie z owoców i warzyw, w tym z borówek, które  są źródłem wielu flawonoidów, a także działają przeciwbakteryjnie
  • koktajl owocowo-mleczny – jest jednym ze sposobów na ograniczenie słodkich napojów. Koktajle można przyrządzić ze świeżych i mrożonych owoców. Jednym z pomysłów na koktajl jest zmiksowanie mango z mlekiem kokosowym. Mleko kokosowe ma wiele właściwości leczniczych, między innymi działa przeciwbakteryjne i przeciwwirusowo
  • sałatka owocowa – jest źródłem witaminy C, a także witaminy z grupy B, w tym witaminy B1 i B2 i witaminy PP
  • jogurt – najlepiej naturalny z owocami, słodzony ksylitolem lub miodem – pozytywnie wpływa na perystaltykę jelit i dostarcza około 20% dziennego zapotrzebowania na białko
  • pieczone jabłuszka – solo lub wzbogacone miodem i orzechami lub masłem orzechowym, które jest bogatym źródłem białka, a także błonnika i przeciwutleniaczy
  • muffinki z jabłkami – przepis znajdziecie w moim wpisie: najlepsze muffiny z jabłkami 
  • naleśniki z białym serkiem, słodzonym miodem i owocami
  • wytrawne gofry z warzywami lub lekko słodzone okraszone owocami, przepis znajdziecie w moim wpisie: najprostszy przepis na chrupiące gofry

Jak pomóc nastolatkowi w odzyskaniu energii, pamięci i koncentracji?

W przypadku nieskuteczności wytycznych, które rekomendują lekarze i specjaliści w drodze o lepsze samopoczucie starszego dziecka np. w przypadku okresu wzmożonego wysiłku psychicznego – możesz posiłkować się doraźnie innego typu „poprawiaczami” pamięci, energii i koncentracji.

W przypadku, kiedy dziecko ma skończone 12 lat można sięgnąć po suplement diety. Przykładem może być OMG FOCUSSS – są to musujące tabletki do ssania o smaku coli. Osobiście sama po nie od czasu do czasu sięgam, kiedy wiem, że przede mną jest cały dzień intensywnej pracy umysłowej, a chcę ograniczyć spożywanie kawy.

Suplement diety OMG FOCUSS nie zawiera kofeiny. W zamian zawiera ekstrakt z korzenia żeń-szenia syberyjskiego (Siberian ginseng), magnez, niacynę, witaminy B6 i B12 oraz kwas foliowy. Zaznaczam, że preparat przeznaczony dla młodzieży powyżej 12 roku życia oraz osób dorosłych.

suplement na koncentracje pamięć dla nastolatków od 12 lat witaminy OMg FOCUSSS bez kofeiny

Skład OMg FOCUSSS:

  • Żeń-szeń syberyjski zawiera eleuterozydy, które wspomagają sprawność umysłową i fizyczną w stanach osłabienia i zmęczenia.
  • Magnezniacyna oraz witaminy B6 i B12 przyczyniają się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego oraz do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, a także pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego.
  • Foliany (kwas foliowy) pomagają w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych oraz w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.

do kupienia np: tutaj   w sklepie farmaceutycznym kwocie około 14zł


W podsumowaniu – im dłużej nasz nastolatek nie będzie sięgał po kofeinę lub produkty, w których składzie się ona znajduje – tym lepiej.

czy nastolatek może pić kofeinę

Dane opublikowane przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) pokazują, że jeszcze w 2023 roku przed wejściem Ustawy w życie – co piąte dziecko w wieku 6–10 lat spożyło napój energetyczny co najmniej raz w ciągu roku. Ponadto 56% dzieci deklaruje picie minimum 1 szklanki tygodniowo, 24% – 2 szklanek, a 7% – ponad 4 szklanek tygodniowo. U młodzieży wartości te są jeszcze wyższe. Są to zatrważające dane.

Wnioski wyciągnijmy sami …..

 

 

 

 

Mam nadzieję, że poznawszy 16 kluczowych powodów, dla których energetykom dla dzieci mówimy NIE będziesz świadoma zagrożenia, które czyhają na nich niemal na każdym kroku. Sklepowe półki uginają się od kolorowych puszek z napojami energetycznymi, a w reklamach widzimy szczęście po wypiciu dowolnego energy drinka. Dlatego warto z dziećmi rozmawiać i uświadamiać im jak niebezpieczne skutki na nie czekają, kiedy energetyki dla dzieci wpadną w ich ręce, a tym samym wytłumaczyć dlaczego energetyki dla dzieci są zakazane.