Dlaczego nie mogę schudnąć po ciąży ? Ile razy zadałaś sobie to pytanie ? Budzisz się każdego ranka i stajesz na wagę, przeliczasz kalorie, ograniczasz jedzenie i ciągle nic ? Dlaczego odchudzanie to taka smutna i ciężka sprawa po ciąży ? W którym miejscu poległam, że nie mogę schudnąć po ciąży? Podam Ci moich 11 powodów, które wyeliminowałam u siebie samej.  

dlaczego nie mogę schudnąć po ciąży

11 POWODÓW

DLACZEGO NIE MOGĘ SCHUDNĄĆ PO CIĄŻY

  1. GŁOWA

Tak naprawdę, musimy zacząć od tego, co mamy w głowie. Krytyczne myślenie o sobie samej, jest najgorszą z najgorszych możliwości. Wstajesz rano z krzywą miną, z nastawieniem – jaki ciężki dzień mnie czeka! To pomyśl, że z tą myślą zmaga się 90% ludzkości. Każdy z nas ma cel, coś do zrobienia, co nie zawsze jest miłe i przyjemne.

W momencie, kiedy jesteś świeżo po przebytej ciąży, musisz zmienić swoje życie o 360 stopni. W kolejnych latach już tylko o 300 🙂 Twoje dziecko wymaga szczególnej opieki przez najbliższe minimum 18 lat. Nigdy nie będzie Ci już łatwo. Zabawnie owszem, wesoło jak najbardziej! Ale prosto – bynajmniej! Więc nie jojcz nad swoją sylwetką tylko bierz życie /tzn. swoja wagę/ za rogi!

Jeśli karmisz naturalnie to już powodów to dumy. Po pierwszych problemach, stanie się to naprawdę dużą przyjemnością, z której wynikają również pozytywy dla Ciebie samej. Nie przytoczę tu niczego odkrywczego, jeśli przypomnę, że karmienie piersią odchudza. Dziennie spalasz w ten sposób aż 700 kalorii! Czy znasz przyjemniejszy i prostszy sposób na pozbycie się takiej ilości kalorii? Przytulasz, całujesz, kochasz, a kalorie same uciekają.

Nie pytaj więcej samej siebie – Dlaczego nie mogę schudnąć po ciąży – daj sobie czas i to, co najważniejsze – SAMOAKCEPTACJA ! która odgrywa tu zasadniczą rolę. Bądź dla siebie dobra! Dzięki Tobie przyszedł na świat mały człowiek, to powód do dumy. Twoja cera jest teraz w bardzo dobrej formie, pomimo niedospania. Adrenalina buzuje. Jesteś Nowym Człowiekiem.

Jesteś po porodzie już rok, dwa, trzy, cztery… ? A nadal nie możesz schudnąć? Popatrz w lustro, uśmiechnij się do siebie. Znajdź element w swojej sylwetce, który lubisz. Zaakceptuj siebie i przejdź do kolejnego punktu 🙂

dlaczego nie mogę schudnąć po ciąży

2. SEN

Statystyczny człowiek przesypia około 30% swojego życia. Naukowcy od dawna są zgodni w twierdzeniu, że istnieje ścisła korelacja pomiędzy odchudzaniem, a snem. Jednak nie mowa tu o drzemce, gdzieś w fotelu przed telewizorem.  Mała ilość snu powoduje rozregulowanie naszego organizmu. Następują zmiany w wydzielaniu hormonów – greliny i leptyny. Pierwsza podwyższa apetyt, druga działa odwrotnie. Niedospani, snujący się po domu do południa w piżamie, pochłaniamy zawartość lodówki, najchętniej wszystko co niezdrowe, w tym słodycze.

Niedobór snu powoduje, że nasz metabolizm słabnie. Zwłaszcza po ciąży musimy się odchudzać z tkanki tłuszczowej, z którą powiązany jest kortyzol. Jego wysoki poziom jest odpowiedzialny za utratę tkanki mięśniowej, zamiast tłuszczowej. Zwłaszcza podczas krótkiego snu w naszym organizmie wyzwala się wysoki poziom kortyzolu. Ta uwaga jest skierowana głównie do matek dzieci już kilkuletnich, które mogą liczyć na całonocny odpoczynek.

Ile godzin należy spać? Niestety nie ma na to prostej recepty. Ja potrzebuję 7-8 godzin snu, podczas gdy mój mąż wstaje jak skowronek już po 6! I gdzie tu sprawiedliwość?! Zbyt duża dawka snu również nie wpływa na nas najlepiej. Osoby śpiące po 12 h na dobę, czują się zwykle dużo gorzej, niż Ci którzy zarwali nockę.

3. ILOŚĆ POSIŁKÓW NA DOBĘ

Zwykle napotykamy na rady typu: jedz pięć, niewielkich posiłków dziennie o stałych porach i pamiętaj, by kolację jeść najpóźniej o 18:00. Na mnie to nie działa. Jeśli nie zjem konkretnych 3 posiłków dziennie, moje myślenie krąży non stop wokół lodówki. Mówię tu o: śniadaniu, drugim daniu i kolacji. Przy czym ostatni posiłek jem zwykle po 20:30 / ale to chyba nie najlepszy przykład 🙂 🙂 /

Na śniadanie często wybram  coś na szybko, typu płatki. Preferuję własne skomponowane musli. Kilka przykładów znajdziecie na stronie: https://www.mixit.pl/skomponuj/musli/podstawa

zdrowa mieszanka musli

Co z pozostałymi 2 posiłkami? U mnie to zwykle przekąska w porze lunchu czyli tzw. drugie śniadanie oraz zupa. U nas w domu zupa to absolutne must have. Przy czym nie gotuję mącznych zup. Gęste tak, ale ich stężenie wynika z dużej ilości warzyw, ewentualnie łyżki ryżu lub kaszy mannej. Bardzo często gotuję kremy warzywne. Dzieci wcinają z różnymi drobnymi kluseczkami, ja zwykle z tego dodatku już rezygnuję. Syn tak przywykł do tego dania, że po powrocie ze szkoły, zwykle pyta – jaka dziś zupa ?! jak to nie ma dziś zupy?! /pomimo, że korzysta z obiadu na świetlicy szkolnej/

Zupa działa u mnie jak taki zapychacz, przy tym niesamowicie zdrowy. Nie muszę się martwić, ze nie dostarczyłam sobie i mojej rodzinie dziennej dawki warzyw. A co z rosołem? Tam również ląduje nie 1 ale 4-5 marchewek, 2 pietruszki, seler, por, cebula, brokuł, jarmuż, kalarepka i zioła typu korzeń lubczyka, liście laurowe, odrobinka magi i ociupinka soli. Uwielbiam też ze 2 suszone grzybki. Marchewki, brokuł, jarmuż, kalarepkę /o ile nie jest „niciata”/ wcinamy wraz z rosołem.

Jako drugi posiłek dziennie, preferuję kawę i coś na ząb. Zwykle to moment, w którym pracuję. Stawiam obok siebie miseczkę z orzeszkami lub pełnowartościowy batonik. Uwielbiam kakaowy z proteinami lub tuby pełne orzechów z mixit.pl  Na ich stronie widziałam bardzo fajny zestaw o nazwie „świeżo upieczona mama” – jest to musli bez laktozy oraz dodatku cukru, jednak pełne smaku i energii z chrupiących owoców, orzechów oraz pełnoziarnistych płatków.


Polecam Wam również przeróżne wariacje koktajlowe, które staram się robić jak najczęściej, ze składników, które w większości mamy w domu:

oraz mega zdrowy baton, który sami możecie zrobić w domu:


4. WODA

Woda stanowi około 70% masy dorosłego człowieka. Dzięki niej zachodzi transport substancji odżywczych do komórek organizmu. Woda w 75% jest składnikiem mięśni, a w 90% – krwi. Pozwala na wypłukiwanie toksyn z ustroju w czasie odchudzania i wpływa na oczyszczanie organizmu. Reasumując woda jest niezbędna w przemianie materii.

Dietetycy zalecają 2 litry wody dziennie. Jednak tak naprawdę, niech podniesie rękę ten, kto faktycznie wypija taką ilość wody w okresie jesieni i zimy. Woda jest w połowie naszych posiłków, więc z powodzeniem możemy ją doliczyć do wspomnianych 2 litrów. Faktem jednak jest, że nie możemy zaniedbywać się w tej kwestii i pić jak najwięcej.

Absolutnie na NIE są wszelkie napoje słodkie i gazowane. Soki w kartonach zwykle też mają sporo cukru, więc polecam te wyciskane w domu. Polecam różne mieszanki z warzyw i owoców.

Do naszych ulubionych soków owocowo-warzywnych należą:

  • marchewka + banan + jabłka + pomarańcza + odrobina wody
  • marchewka + brzoskwinia + jabłka + odrobina wody
  • melon + pomarańcza + jabłka + odrobina wody

plus multum innych kombinacji,  w zależności, jakie mam aktualnie w domu składniki. Bez dodatku wody powstaje świetny mus, bardzo zbliżony do tego w tubkach do wyciskania dla dzieci.

woda w ochudzaniu znaczenie wody

5. ĆWICZENIA

Nie są zalecane bezpośrednio po porodzie, a tym bardziej po cesarskim cięciu. Warto jednak zacząć od spacerów. Miałam to szczęście, że moje wszystkie dzieci są z przełomu później wiosny – późnego lata, więc nie musieliśmy czekać długich tygodni, aby wyjść na świeże powietrze. Mówiąc świeże – mam na myśli naprawdę świeże 🙂 To drugi plus, bo mieszkam koło lasu, a powietrze pachnie najpiękniej.

Wracając do realiów większości z Was – mieszkańców miast, mimo wszystko warto się przespacerować jak najszybciej, choćby samej. Ruch jest absolutnie wskazany, aby wrócić nie tylko do formy, ale i do pionu i złapać życiową równowagę. Nie masz odwagi na wymówkę, aby zostawić malucha w domu? To może krótki wypad na zakupy?

Absolutnie rozumie, że nie zawsze też mamy siłę i chęć na ćwiczenia. Jednak polecam minimum 3 x w tygodniu kilka brzuszków i przysiadów. Działają naprawdę cuda! Wspaniale działa też basen, który jest również świetną rozrywką dla całej rodziny. Przy czym należy się w wodzie intensywnie poruszać i popływać. Niekoniecznie wpłynie na naszą sylwetkę i kondycję siedzenie w brodziku z maluchem. My z mężem z racji posiadania trójki, wymieniamy się opieką na basenie, po tym jak dzieci już się wypluskają. Na przykład mąż siedzi w brodziku z dziećmi, ja pływam. Mąż siedzi w jacuzzi z dziećmi, ja pływam.

jak szybko schudnąć po ciąży

6. ŻYWNOŚĆ TYPU LIGHT

Szczerze? Nigdy nie kupuję. Ser czy jogurt typu light jest po prostu mniej wartościowy. Każdy produkt, aby „zasłużyć” na miano light, musi mieć minimum 1 składnik o obniżonej wartości o 1/3 w stosunku to normalnego. Niestety, zgodnie z prawem producent, obniżając ilość cukru, może zwiększyć np. ilość tłuszczu (np. jogurt jest light, bo bez cukru, za to pełnotłusty). Podobnie jest ze słodyczami. Niektóre w wersji light są bardziej kaloryczne niż ich odpowiedniki słodzone cukrem, bo dla poprawy smaku mają więcej tłuszczu.I jeszcze jedna bardzo ważna sprawa, skoro coś jest light nie możemy tego spożywać bez ograniczeń.

7. PSYCHIKA KONTRA ODCHUDZANIE

Nie myśl nigdy, że jutro będzie lepszy dzień na odchudzanie. Dziś żeby najeść się na „zaś” pochłaniasz 3 drożdżówy, pączka i kilogram czekolady, a do ziemniaczków walisz pół kostki masła bo puree jest najlepsze, a do białego sera pół kubka śmietany 18%. STOP. Albo zaczynam teraz, zaraz, natychmiast, albo w ogóle. Najadając się jednego dnia, nie masz szans rozpocząć diety od następnego ranka, gdyż masz tak rozciągnięty żołądek, że tylko spalisz swoje postanowienia na panewce, będziesz zła i sfrustrowana.

8. OBJADANIE PRZED SNEM

Jest to coś, co najwięcej sprawia mi problemu. Nie chodzi tu o słodycze, ale o jedzenie jako takie. Ubóstwiam podjadać czytając lub oglądając film. Na szczęście, często wieczorami pracuję fizycznie przy dzieciach, w kuchni lub przy laptopie 🙂

9. STRES

Natłok obowiązków, branie wszystkiego na swoje barki, być może problemy z finansami, kłótnia z mężem, kłopoty w pracy – to wszystko kumuluje się i może sprawić, ze będziemy wiecznie zestresowane. Należy w takiej sytuacji pomyśleć o sobie. Zadbać o tę strefę naszego życia, która przynosi nam radość. Może to być wyjście z koleżanką do kina, spacer, dobra książka, długa kąpiel, zakupy… mamy tu pełną dowolność. Pamiętajmy, że stres utrudnia utratę wagi i szkodzi naszemu zdrowiu.

10. BRAK PIENIĘDZY

Dlaczego nie mogę schudnąć po ciąży ? Bo nie mam na to kasy! Tak brzmi 50% odpowiedzi kobiet, które chcą schudnąć. Nie ma w tym jednak krzty prawdy! Żeby schudnąć po ciąży, nie musimy zapisywać się na najlepszą siłownię w mieście z osobistym trenerem, posiadać stroju do biegania z najwyższej półki, czy kupować pożywienie jedynie w drogich sklepach ze zdrową żywnością.

czy odchudzanie jest drogie

11. BRAK CZASU

Czy masz czas na pochłanianie 5 dodatkowych kanapek i worka chipsów? W takim razie masz czas 🙂

Na koniec jedna ważna kwestia, być może najważniejsza. Im częściej wmawiamy sobie, że musimy schudnąć po ciąży i zadajemy sobie pytanie – dlaczego nie mogę schudnąć po ciąży – tym jest nam trudniej! Nie myśl o tym. Odżywiaj się racjonalnie, pij wodę, kilka przysiadów i brzuszków w tygodniu, bieganie za dzieckiem lub pchanie wózka nawet tego sklepowego, ograniczenie cukru i soli do minimum, nie podjadanie po nocach, a pożądany efekt osiągniesz w oka mgnieniu. Dieta cud nie istnieje! Nie krąż po kuchni koło lodówki, jak sęp czekając na swoją ofiarę. Zajmij się czymś pożytecznym i przyjemnym. Nie myśl – dlaczego nie mogę schudnąć po ciąży – tylko – kocham siebie.